Portretfoto Laurens Jan

‘Ik merk bij alle collega’s met wie ik werk: iedereen wil het beste voor de burger’

Het verhaal van Laurens Jan

Laurens Jan is campagnemanager en werkt bijna 2 jaar bij Dienst Toeslagen. In zijn werk houdt hij zich bezig met het maken van reclamecampagnes gericht op de burger. ‘Ik vind het mooi om het imago van een organisatie te helpen verbeteren.’

Grote doelgroep, grote uitdaging

‘Met onze campagnes willen we alle burgers in Nederland bereiken die te maken hebben met toeslagen in hun leven. Een ontzettend grote doelgroep dus. Dit maakt het voor mij als campagnemanager uitdagend: hoe ga ik mijn boodschap op zo’n manier verpakken dat hij goed aankomt bij de doelgroep? En hoe zet ik deze doelgroep aan tot actie? Dat leek mij een gave klus. Daarnaast kwam ik vanuit een startup-omgeving en had ik de wens om te werken bij een organisatie die het qua processen al iets meer op de rit had staan. Bij Dienst Toeslagen heb ik dit gevonden.'

'Mijn rol is helder en het is duidelijk wat er van mij wordt verwacht. Zo mag ik samen met mijn collega’s en het reclamebureau mooie campagnes maken voor een hele grote doelgroep, die veel baat heeft bij het ontvangen van het juiste bedrag aan toeslagen.’   

‘Op de werkvloer is iedereen respectvol naar elkaar toe en toont oprechte interesse.’

‘Wat ik heel positief vind aan deze organisatie, is dat je met een klein team campagnes maakt. Als team zijn wij verantwoordelijk voor het hele project: van briefing aan de bureaus tot evaluatie. Ondanks dat heb ik toch altijd het gevoel: we gaan ervoor, het komt wel goed. Je hebt in een kleiner team ook meer verantwoordelijkheid maar dat maakt het des te gaver als het ook allemaal lukt. Op de werkvloer is iedereen respectvol naar elkaar toe en toont oprechte interesse. Het is misschien wat minder gehaaid dan in een grote commerciële organisatie. Wat ik mooi vind, is dat echt iedereen het beste voor de burger wil.’

Meten is weten

‘Bij het maken van een campagne gaan we niet over één nacht ijs. Samen met het onderzoeksbureau leggen we de campagne vooraf voor aan de doelgroep toeslagontvangers. Zo kunnen we bijsturen en weten we hoe de campagne eruit moet komen te zien om het gewenste gedrag voor elkaar te krijgen. En we evalueren dat ook continu. Verder zorg ik dat ik altijd op de hoogte ben van de laatste trends op het gebied van adverteren en reclame maken, zodat ik die eventueel kan inzetten. Alleen zo kan je een effectieve campagne neerzetten.’

‘Met campagnes kunnen we ook weer bouwen aan een beter imago voor Dienst Toeslagen. Ik vind het mooi dat ik hier een bijdrage aan kan leveren.’

Bouwen aan een beter imago

‘Het imago van Dienst Toeslagen staat misschien onder druk, maar dat maakt het ook interessant. Dat zijn juist de momenten waarop ik in wil stappen, omdat je dan als campagnemanager het verschil kan maken. Ruim 9 miljoen Nederlanders maken elke maand gebruik van toeslagen. Hoe kunnen we het imago van de organisatie erachter verbeteren? Met campagnes kunnen we hieraan bouwen. Ik vind het mooi dat ik hier een bijdrage aan kan leveren.’

Naar de toekomst toe

‘Als campagnemanager heb je lef en durf nodig. En dat betekent ook nieuwe dingen proberen in een campagne. Zoals de inzet van een televisiereclame in het najaar van 2024. Een spannende stap voor de organisatie want dit betekent wel dat je groots je gezicht laat zien. Dat is niet altijd makkelijk in een organisatie met het verleden van Toeslagen, wat absoluut niet vergeten mag worden. Maar dat maakt veel mensen in de organisatie, en logisch ook, vrij behoudend. Het vergt dan wel veel overredingskracht om dit toch voor elkaar te krijgen. Maar ook dat was een mooie uitdaging.’