'Ik kan dit werk nog heel lang doen, uiteindelijk verbetert hiermee het gehele systeem'

Het verhaal van William

'Ik heb altijd al een band gehad met de medemens. Zelf ben ik bijvoorbeeld erg betrokken met mijn omgeving, dat ik deze eigenschap terug kan laten komen in mijn werk is heel tof. Daarnaast ben ik sinds mijn jeugd erg geïnteresseerd in architectuur. Hoe een gebouw er in het verleden uit heeft gezien, hoe wegen hebben gelopen en wat er vroeger op een plek heeft gestaan: ik vind het ontzettend interessant. Deze interesse komt goed van pas in mijn werk. Als behandelaar ben ik niet alleen geïnteresseerd in het helpen van burgers maar ook naar de panden waarin ze wonen en werken. Mooie combinatie, toch?'

Ondersteuning is belangrijk

Acht jaar geleden ben ik bij Dienst Toeslagen aan de slag gegaan. Ik vond het direct fijn om bij te dragen aan de maatschappij, en ben blij dat dit werk op mijn pad is gekomen. Het is belangrijk om mensen te ondersteunen die het nodig hebben. Ieder teamoverleg bespreken we wat we nog meer kunnen doen voor de burger. Stel: de burger doet een aanvraag waarbij de ingevulde datum niet logisch in lijn ligt met de verhuisdatum. Dan bellen we de persoon in kwestie op. Een verhuizing kan tenslotte al chaotisch genoeg zijn, als wij de burger voor kunnen zijn en fouten kunnen voorkomen dan doen we dat. Zulke kleine dingen zijn nu standaard geworden.

"Ik ben blij met de werkervaring die ik de afgelopen jaren heb opgebouwd met klanten, innovaties en processen. Hierdoor heb ik flink wat kennis opgedaan, op zowel zakelijk als persoonlijk vlak."

Wie woont waar?

Mijn team is voornamelijk bezig met de zelfstandigheid van woningen in de particuliere sector. Beter gezegd: burgers die hun huis opknippen in studio’s en die verhuren. Wij moeten beoordelen of er meerdere mensen op één adres wonen of niet. We checken de aanvraag, en bellen de burger op om bewijsstukken op te vragen. Huurcontracten, bijvoorbeeld. Door middel van opgehaalde informatie, gegevens en uitleg over de woning kijk ik uiteindelijk of de aanvraag klopt. Dit stukje data-analyse vind ik een heel leuk gedeelte van mijn werk, ik ben immers een beetje ‘door Nederland aan het zwerven’. Daarnaast zijn we de afgelopen jaren bezig geweest met het opschonen van de administratie. Want hoe schoner en realistischer het systeem, hoe beter wij toekomstige bewoners kunnen helpen. Als ik iets zie wat niet klopt, dan kan ik dit opschonen of uitzoeken. Deze manier van werken voelt heel fijn, elke kleine handeling is waardevol!

Goed nieuws, slecht nieuws

Wij zijn een vrij jong team, samen met een collega ben ik de enige die vóór 2020 is gestart. Mijn team is dus eigenlijk geboren in coronatijd. We zijn nu vooral bezig met dienstverlening: bellen, bellen en nog eens bellen. Wat we vroeger minder deden doen we nu veel vaker. Over het algemeen brengen we vaak goed nieuws, je kunt door de nieuwe dienstverlening sneller groen licht geven. Natuurlijk kan dat niet altijd. Het is aan ons de taak om goed te onderbouwen waarom we wel of geen toeslag toekennen. Hoe beter de uitleg, hoe meer begrip bij de burger.

Vrijheid in de discussie

Ik zie mezelf hier nog een lange tijd werken, de overheid is een hele goede werkgever. Mijn team en ik zijn vrij hecht en we hebben ook een fijne teamleider. Werken met een nieuw team kost in het begin altijd energie, dat is logisch, maar uiteindelijk hebben we nu al hele mooie dingen bereikt. We proberen zoveel mogelijk zelfsturend te zijn en onze teamleider te ontlasten. Hierdoor hebben we veel vrijheid in ons werk. En dat niet alleen, er is ook vrijheid in de discussies die we zo nu en dan met elkaar voeren. Je mág namelijk met elkaar overleggen, je mág met elkaar een weg vinden. Door deze manier van werken ontstaan de mooiste samenwerkingen.'