‘Werken bij UHT was voor mij dé kans om de ouder een stem te geven’

Het verhaal van Maroua

Soms lijkt het alsof een baan op iemands lijf is geschreven. Zoals op dat van Maroua, persoonlijk zaakbehandelaar (pzb) bij UHT. Als echt ‘mensen-mens’ haalt zij veel voldoening uit haar werk. Haar grootste drijfveer? De waardering die ze krijgt. ‘Ik zet alles op alles om het maximale herstel voor de ouder eruit te halen. Als je dan hoort “dankjewel voor je goede hulp”, weet je dat je het goed hebt gedaan.’

De tijd nemen om écht te luisteren

‘Hoe ik als persoonlijk zaakbehandelaar het verschil probeer te maken, is dat ik de tijd neem om écht naar de ouder te luisteren. Ik maak bijvoorbeeld altijd een belafspraak, zodat we allebei de rust, de ruimte en de aandacht hebben om ons volledig op het verhaal te richten. Daarna maak ik een uitgebreid gespreksverslag. Hiermee laat ik zien dat we het verhaal serieus nemen. Dat wordt erg gewaardeerd.’

"Ik doe altijd mijn uiterste best om te zorgen dat de ouder zich gehoord voelt."

Pittig

‘Als je bij UHT gaat werken, krijg je 12 weken lang een buddy die jou alles leert. Mijn buddy luisterde mee met mijn gesprekken en gaf mij ter plekke feedback over hoe ik deze informatief kon laten zijn en tegelijkertijd natuurlijk kon laten verlopen. Hoewel ik me, mede hierdoor, super goed voorbereid voelde om zelf mijn eerste gesprek te voeren, vond ik het toch best pittig. Je hebt soms te maken met complexe, uitzonderlijke situaties. Van mijn teamleider mocht ik daarom een verdiepende opleiding doen. Ik ben heel erg blij dat ik dit heb gedaan. Want hierna zat ik er goed in en dat kon je ook zien aan mijn werk. Nu voer ik met vertrouwen gesprekken met ouders.’

Ieder dossier telt

‘Als persoonlijk zaakbehandelaar moet je bereid zijn om je bij ieder dossier voor de volle 100% in te zetten. Secuur en integer omgaan met dossiers is een must. Je moet het fijn vinden om contact te hebben met de ouder. En het helpt als je sterk in je schoenen staat. Dan doel ik niet alleen op het emotionele aspect – want gesprekken kunnen erg emotioneel worden – maar ook op hoe het dossier eruitziet. Soms zijn deze omvangrijk en erg ingewikkeld.’

Samen steeds beter worden

‘Ons team werkt als een trein. We hebben korte lijntjes en weten elkaar goed te vinden. Iedere week bespreken we wat beter kan. Wat ik uniek vind aan onze organisatie, is dat er echt iets met onze feedback wordt gedaan. Ik denk overigens dat dat een voordeel is van werken bij een jonge organisatie. Ik werk er nog maar een jaar, maar ik voel dat we sindsdien heel erg zijn gegroeid.’