Burgerinteractie

Of je nu beoordelaar, behandelfunctionaris of persoonlijk zaakbehandelaar bent: in je dagelijkse werk stel je mensen altijd centraal.

Bij Dienst Toeslagen draait alles om interactie met de burgers. Dagelijks zorgen we ervoor dat miljoenen Nederlanders de toeslagen ontvangen waar ze recht op hebben. En werken we aan financieel en emotioneel herstel. In verschillende rollen en op verschillende plekken in onze organisatie kun je aan de slag op het gebied van burgerinteractie, bijvoorbeeld als beoordelaar, behandelfunctionaris of persoonlijk zaakbehandelaar.

Burger centraal

Welke rol je ook hebt: als specialist op het gebied van burgerinteractie bij Dienst Toeslagen speel jij een essentiële rol in de dienstverlening richting de burgers. Hierbij is het belangrijk dat je hun belangen centraal stelt. Je hebt aandacht voor de individuele situaties van burgers en kunt persoonlijke oplossingen bieden, binnen de gestelde kaders. Maatwerk is standaard binnen jouw manier van werken. Zo kun je voor velen het verschil maken. En draag je bij aan de missie van Dienst Toeslagen: vitale voorzieningen voor iedereen betaalbaar maken.

Burgerinteractie in verschillende rollen

Als persoonlijk zaakbehandelaar help je ouders bij hun integrale beoordeling. Je begeleidt ze door het hele herstelproces: van intakegesprek tot de beschikking en betaling. Hierbij maak je gebruik van je empathisch vermogen en je sterke communicatieve -en analysevaardigheden. Zo lever je een belangrijke bijdrage aan het geven van duidelijkheid.

Bekijk de vacatures

Als beoordelaar beoordeel je dossiers van ouders die een verzoek hebben ingediend om te kijken of er compensatie kan worden toegekend. Hierbij toets je de dossiers aan bepaalde onderdelen. Je hebt zelf geen direct contact met ouders, maar werkt wel nauw samen met de persoonlijk zaakbehandelaar.

Bekijk de vacatures

Als behandelfunctionaris ben je het eerste aanspreekpunt voor burgers en intermediairs en zorg je ervoor dat toeslagen op de juiste manier, op tijd en aan de juiste persoon worden toegekend. Hiervoor verzamel en beoordeel je informatie en gegevens en neem je op basis hiervan beslissingen. Dit doe je heel zorgvuldig, want je weet dat jouw beslissingen een grote invloed kunnen hebben op de burgers.

Bekijk de vacatures

Communicatieve vaardigheden en inlevingsvermogen

Binnen burgerinteractie vind je dus verschillende functies, maar een aantal competenties zijn binnen elke rol belangrijk. Denk aan goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. Hoe beter je uitleg, hoe meer duidelijkheid ontstaat bij mensen. Je kunt beslissingen omzetten in heldere taal en een goed oordeel maken. Hierbij weet je hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden, kom je gemakkelijk tot de kern van een vraag en durf je knopen door te hakken. Net zo belangrijk als communicatieve vaardigheden is inlevingsvermogen. Dit betekent dat je het gevoel van mensen kunt herkennen en erkennen.

Dicht bij de mens

In je werk bij burgerinteractie sta je dicht bij de mens en krijg je de kans om heel direct een bijdrage te leveren aan het leven van anderen.

Actueel en dynamisch

Je werkt in een dynamische omgeving met bijzonder veel aandacht vanuit de politiek en media.

Hybride werkcultuur

Daarnaast krijg je de vrijheid om je werk in te richten op een manier die het beste bij jou past. Dat betekent dat je, in overleg met je leidinggevende, zelf kunt bepalen wanneer je thuis of op kantoor werkt.

Leren en ontwikkelen

Bij Dienst Toeslagen hoef je niet meteen vanaf dag één alles te kunnen en te begrijpen, we leiden je eerst op. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je start met een basisopleiding en daarna een verdiepende module volgt die aansluit op je toekomstige werkzaamheden. Elke dag leer je weer nieuwe dingen, mede dankzij ervaren begeleiders op de werkvloer.

Met ons ruime aanbod aan opleidings- en ontwikkelmogelijkheden en je persoonlijke opleidingsbudget ben je ook daarna nog lang niet uitgeleerd. Sturing nodig? Dan kun je de hulp inschakelen van een loopbaancoach, die samen met jou kijkt naar jouw talenten. Wat kun je? Waar wil je graag in groeien? Waar liggen nog kansen? Bij Dienst Toeslagen sta jij aan het roer van je eigen loopbaan.